Hilbert Annen, Hulp in Praktijk

“Als ik het woord compassie moet vertalen in alledaags Nederlands? Dan denk ik: je bent begaan met iemand en je kijkt of je het wilt oplossen. Zo eenvoudig is het eigenlijk. Je moet een ander helpen staat in de Bijbel. Ik ben dat zelf in de familie ook zo gewend. Je doet wat voor elkaar.”

 

Hilbert Annen (56) woont met zijn vrouw in de wijk Selwerd in Groningen. Hilbert is secretaris van het College van Diakenen van de Protestantse Kerk in Groningen. Drie jaar geleden startte men vandaaruit met Hulp in Praktijk (HIP).

Hilbert doet zelf actief mee aan hulp in praktijk, net als zijn vrouw. “Mijn zwakke plek is dat ik heel slecht nee kan zeggen. Mijn vrouw zegt wel eens, moet je nou alweer de hele zaterdag weg? Maar ze doet er zelf net zo hard aan mee hoor. Als Hulp in Praktijk haar belt, stapt ze zo op de fiets. Dus wat dat betreft zitten we hetzelfde in elkaar.”

Praktische klussen voor mensen die het nodig hebben

Hilbert is zelf vrij handig en het zal dan ook wel geen toeval zijn dat bij hem vooral vragen binnen komen van zeer praktische aard. Hij klust voor mensen in de stad die wel wat hulp kunnen gebruiken en die nu toevallig niet een eigen netwerk hebben waar ze op terug kunnen vallen. En die mensen zijn er. En het zijn niet alleenstaande oudere vrouwen, maar ook bijstandsmoeders, migranten en jongeren die er alleen voor staan. De klussen die Hilbert zoal heeft gedaan variëren van het repareren van wasmachines en het behangen van een kamer tot en met het repareren van een lekkende kraan. Hij heeft er plezier in om de klussen goed en netjes uit te voeren. “Als ik ergens ga verven neem ik mijn eigen verfroller mee. Voor het beste resultaat.”

Veel kerken één gedachte

Wat Hilbert leuk vind aan het werk voor HIP is dat hij collega vrijwilligers treft vanuit andere kerken. “Bij HIP zijn ook mensen aangesloten van de Pinkstergemeente, de Baptistengemeente, de Vrijgemaakte Kerk. Dat vind ik juist zo leuk. Veertig jaar geleden had je het niet voor mogelijk gehouden dat je samen op zou trekken. Maar de visie in de Bijbel ‘je moet een ander helpen’, daar bestaat geen verschil van mening over. Dat kun je prima samen doen.”

Leuk als mensen er blij mee zijn

Hilbert zet zich met plezier voor anderen in. Hij doet het niet om er iets mee te ‘verdienen’. Maar soms krijgt hij wel mooie bedankjes. Eén ervan herinnert hij zich in het bijzonder.”Ik heb een klus gedaan bij een Somalisch gezin met vijf kinderen in het Zuiden van de stad. Het gezin gaat naar de Moskee hier in het park bij Selwerd, vlak achter onze kerk. Zij hadden een kamertje gemaakt op zolder en daar moest nog een deur in. Ze hadden wel een deur gekocht, maar die paste niet. Ik heb het kozijn geplaatst en de deur heel netjes op maat gemaakt. Dat is nog niet simpel bij een moderne deur, daar kun je niet zomaar de zaag inzetten, maar het is me uiteindelijk goed gelukt. De zaterdag erna ben ik terug geweest om het netjes af te kitten. De vader van het gezin greep me bij beide handen en zei: ‘ik bid voor uw gezondheid!’ Dat is een bedankje dat ik niet snel zal vergeten!”

Hoe werkt hulp in praktijk?

Het principe achter HIP is als volgt: (alleen) leden van een kerk die is aangesloten bij HIP kunnen zich aanmelden en zichzelf inschrijven in de ‘digitale kaartenbak’ die door HIP beheerd wordt. Mensen kunnen hun eigen profiel op internet bijwerken. Op dat profiel in de digitale kaartenbak kan je aangeven wat je voor een ander kan en wil doen en hoeveel uren dat ongeveer per week mag kosten.

Als er bij de maatschappelijk werk(st)er van HIP een hulpvraag komt van iemand die niet veel geld heeft en weinig sociaal netwerk om op terug te vallen, dan kiest HIP uit de digitale kaartenbak een of meer vrijwilligers die de klus zouden kunnen uitvoeren. De maatschappelijk werk(st)er belt dan persoonlijk naar een of meer vrijwilligers om te vragen of die tijd en zin hebben om de klus te doen.

Zo komt een mooie match tot stand tussen vraag en aanbod, waarbij de maatschappelijk werker goed beoordeelt of de vraag inderdaad een echte hulpvraag is. Het systeem blijkt behoorlijk goed te werken, vooral ook omdat het zo klantgericht is. Voordelen zijn ook dat ‘helpenden’ goed kunnen aangeven wat ze wel en niet willen en kunnen en ook dat er bij vragen en twijfel overleg mogelijk is.

Daarbij zijn de vrijwilligers die ingezet worden vanuit HIP verzekerd, dus mocht er een ongelukje gebeuren tijdens het klussen dan heeft dat in ieder geval financieel geen nadelige gevolgen.