De actieve kern van Stadjers van Compassie heeft teruggekeken naar de Dag van Compassie en geconcludeerd dat de activiteiten uitstekend zijn verlopen.
De actie voor de voedselbank heeft een kleine vijftig kratten vol lang-houdbare producten opgeleverd. ‘Geweldig, daar zijn we heel blij mee’, was de reactie van de voedselbank. Bij drie winkels stonden gedurende vijf uur medewerkers die zelf enthousiast werden van alle enthousiaste reacties van het winkelend publiek. ‘Dat moeten we vaker doen’, was na afloop de conclusie van de meeste medewerkers. Een paar kleine organisatorische zaken kunnen beter: het gebruik van goed stapelbare kratten bijvoorbeeld zodat de ingezamelde producten gemakkelijker opgehaald kunnen worden. Maar verder: een heel geslaagde actie.
Enthousiasme ook bij de bingo voor daklozen in de dagopvang aan de Kostersgang. ‘Vooraf was er wel scepsis bij een aantal bezoekers’, vertelde Marieke Duijvestijn die de bingo organiseerde, ‘maar het was er veel drukker dan op een normale zaterdagmiddag en iedereen deed fanatiek mee.’ Over de prijzen was vooraf overlegd met de mensen van de dagopvang. En dus gingen de bezoekers weg met zaken als petten, sjaals en handschoenen. Maar dat deden ze pas nadat ze van een lekkere maaltijd genoten hadden.
De compassieworkshops in de bibliotheek trokken in totaal zo’n veertig belangstellenden die aan de hand van 15 presentatiesheets helder uitgelegd kregen hoe belangrijk compassie en zelfcompassie zijn voor mensen, en hoe je compassie kunt ontwikkelen. De bezoekers gingen voldaan naar huis, met de toezegging dat ze op de hoogte gehouden worden van nieuwe compassietrainingen in de toekomst.
Op de kruising Herestraat – Waagstraat – Grote Markt was het complimentenloket een sterke aandachtstrekker. ‘Wat is dat?’, was de eerste reactie. Sommige voorbijgangers dachten dat ze de mensen in het loket een compliment moesten geven. Anderen wilden er meer van weten en gingen een praatje maken. Om vervolgens breed lachend een compliment in ontvangst te nemen en de dag met een beter humeur tegemoet te treden. Aan de kraam bij het loket werd veel informatie gegeven over de gedachte achter de dag van compassie. ‘Dat waren goede gesprekken’, concludeert Marijke van de Hel van Stadjers voor Compassie.
Met de constatering dat de dag ook via de media de aandacht op compassie heeft gevestigd (OOG, Gezinsbode en Dagblad van het Noorden) is de slotconclusie dat er een stevige bijdrage is geleverd aan het doel van Stadjers voor Compassie: de aandacht voor compassie in Groningen vergroten en eraan bijdragen dat de stad compassievoller wordt. Kortom: volgend jaar weer een Dag van Compassie rond 11 november.